Otavamedia

Otavamedia

Järkeä ja järjestystä sisältömassaan – uusi hakutoiminto Fluentian avulla

Suurien data- ja sisältömassojen jäsentely sekä niistä hakeminen aiheuttavat päänvaivaa monissa yrityksissä. Kun Otavamedia päätti uudistaa ja yhtenäistää verkkopalveluidensa hakutoiminnon, se kääntyi Fluentian asiantuntijoiden puoleen.


Etsinnässä suoraviivainen tapa hakea sisältöä monista eri lähteistä

Mikäli pitkäikäinen mediatalo Otavamedia Oy itsessään ei ole kaikille suomalaisille tuttu, sen brändit ovat. Otavamedia kustantaa yli 22 aikakauslehteä, ja sen monikanavaisiin brändeihin kuuluvat muun muassa Anna, Kotiliesi, Tekniikan Maailma sekä Suomen Kuvalehti. Kiinnostavat ja kuluttajia palvelevat sisällöt ovat Otavamedian toiminnan keskiössä, ja jatkuva uudistuminen on osa sen missiota. Osana tuota uudistumista sekä entistä tehokkaampia, käyttäjäystävällisiä palveluita Otavamedia kutsui Fluentian asiantuntijat apuun luodessaan uutta hakutoimintoa. Tärkeintä oli tietenkin, että Otavamedian käyttäjät löytäisivät entistä helpommin suuren materiaalimäärän seasta itseään kiinnostavaa sisältöä.


Moderni hakutoiminto, joka taipuu moneen

Ensin Fluentian asiantuntijoiden avulla lähdettiin määrittelemään sisällön rakennetta ja tarpeeseen soveltuvaa datamallia. Otavamedialla on pitkä historia, ja sisältöä on sekä luotu että digitalisoitu eri aikoina. Monipuoliselle datalle piti löytää yhteinen malli ja määritellä, mitä dataa hakutoiminto tarvitsee ja mitä käyttäjän kannalta on järkevää hyödyntää. Hakutoiminnon taustajärjestelmäksi valikoitui Elasticsearch.

Yhdessä Fluentian kanssa syntyi sekä rajapinta, jonka kautta dataa voidaan tuoda palveluun ja indeksoida, että erillinen välikerros itse hakutoiminnolle. Rajapintaa voidaan käyttää monien erilaisten hakunäkymien toteuttamiseen, ja hakukerros hoitaa tarvittavan teknisen kompleksisuuden. Sisältöä voi nyt etsiä esimerkiksi teeman avulla: jos käyttäjä tahtoo etsiä sopivaa sisältöä pelkästään tietyn aikakauslehden resepteistä tai kaikkien brändien alla olevista veneartikkeleista, se onnistuu tehokkaammin.


Hakutoiminnon käyttäjinä sekä lukijat että tekijät

Uuden hakutoiminnon avulla sekä vanhat että uudet sisällöt saavat parempaa ja kohdistetumpaa näkyvyyttä. Lisäksi hakutoiminto tukee media-alalla ajankohtaista asiaa eli maksullisia sisältöjä, jotka tulevat hakutuloksissa näkyviin ilmaissisältöjen rinnalla.

Uusi hakutoiminto helpottaa myös Otavamedian työntekijöiden ja toimittajien arkea, koska artikkelit löytyvät helpommin.

– Fluentia löysi erinomaisia ratkaisuja sekä pieniin että suuriin ongelmiin, ja yhteistyö sujui tehokkaasti aikataulussa, sanoo Otavamedian Riku Österlund, Head of Design and Technology. – Käyttäjämme ovat toivoneet parempaa hakutoimintoa jo pitkään, ja olen tyytyväinen, että voimme viimein tarjota heille sellaisen.

Haluatko tietää lisää?